آموزش کامل نوشتن پروپزال

دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری برای اینکه با موفقیت دوره تحصیلی خودشان را به پایان برسانند نیاز است که پروپزال و پایان نامه ارایه دهند.یعنی قبل از انجام پایان نامه باید شروع به انجام پروپزال کنند. در مورد مهارت های موردنیاز برای نوشتن پروپزال در این مقاله مفصل صحبت کرده ایم .

پروپزال چیست؟

پروپزال (Proposal ) در واقع طرح و پیشنهادی می باشد که دانشجو به کمک استاد راهنما و استاد مشاور نگارش می کند و در آن آنچه که در در ذهنش جود دارد در یک قالب استاندارد پیاده سازی می کند.اگر دانشجو در وهله اول روی پروپزال خود زمان کافی بگذارد در واقع نیمی از پایان نامه خود را با همین پروپزال پوشش داده اید .پس لازم است انجام پروپزال با دقت لازم انجام شود.

مهارت های پروپزال نویسی

مهارت اول، مهارت نویسندگی می باشد چون شما قرار است مقاله هایی که در مورد عنوان مورد نظر پایان نامه تان می باشد را برای شروع انجام پروپزال باید بخوانید و بعد به قلم خود نگارش کنید پس درک ابتدایی از کار یک نویسنده و گردآورنده کسب کنید.
مهارت دوم،مهارت تجزیه و تحلیل است،این هنر و مهارت به شما کمک می کند تا هر مقاله ای که مطالعه می کنید،بدانید به کجای پایان نامه تان مربوط می شود .اصلا نیازی هست از آن مقاله استفاده شود یاخیر.
مهارت سوم،جست و وجو می باشد، دانشجو باید در حوزه علاقه مندی خود ،مقالات زیادی را سرچ کند تا بتواند به عنوان منبع در کار خود استفاده کند.سایت هایی برای سرچ مقاله وجود دارند از جمله: سایت هایی مانند گوگل اسکولار ،سایت سیر ،گت سایتد ،دایرکتوری مجلات اوپن اکسس ،پلوس وان ،ساینس دایرکت می باشند. برای مشاوره انجام پروپزال و انجام پایان نامه می توانید با شماره تماس 09044069474 از ظریق ایتا ،تلگرام،واتساپ یا شماره تماس در ارتباط باشید.
مهارت چهارم،مهارت ترجمه زبان می باشد. درست است که می توانیم از مقاله های فارسی هم برای پروپزال نویسی استفاده کنیم، اما از آنجا که اکثر مقاله های سطح بالا به زبان انگلیسی هستند،برای سرچ کردن و مطالعه مقاله ها باید از سطح زبان خوبی برخورد باشید.

بخش های مختلف انجام پروپزال

عنوان
ابتدا باید حوزه های مختلف رشته خود را بررسی کنیم و سپس برحسب علاقه مندی خود و حوزه تخصصی استاد راهنما و اینکه کدام حوزه جای کار بیشتری دارد و بروز می باشد آن را جزیی تر کرده و به عنوان، موضوع پروپزال و پایان نامه استفاده کنیم. عنوانی که انتخاب می کنیم باید نو و بروز باشد. عموما در ابتدای عنوان پروپزال از واژه های مثل بررسی و تحلیل و ارزیابی و مطالعه استفاده می کنیم.
بیان مسئله
در این بخش دانشجو باید دلیلی را که باعث شده شما به سمت این موضوع بروید را مشخص کنید.باید مساله و مشکلی که وجود دارد را تشریح کنید و به بيان جنبه‏ هاي مجهول و مبهم آن بپردازید. و متغيرهاي مربوطه را معرفی کنید.
اهمیت و ضرورت انجام تحقیق
این بخش باید اختلاف نظرها و خلاهاي تحقيقاتی که در حال حاضر موجود هستند را شامل شود و دقیق به ميزان نياز به موضوع انتخابی ما بپردازد. فوايد احتمالي نظری و عملي آن و همینطور موادو روش و يا فرآيند تحقيقي جديدی كه در اين تحقيق مورد استفاده قرار مي‏گيرد ، ذکر کنید.
پیشینه تحقیق و مرور ادبیات و سوابق مربوطه
قطعا در بخش اول که می خواستید موضوعی را انتخاب کنید مقاله های بسیارس را مطالعه کرده اید. در این بخش از آن مقاله ها باید یاد کنید و نقاط ضعف و قدرتشان را بیان کنید.مختصر پیشینه تحقيقات انجام شده در داخل و خارج کشور پيرامون موضوع تحقیق و نتايج آنها و مرور ادبیات و چارچوب نظری تحقیق را بیان کنید.
جنبه جديد بودن و نوآوری در تحقيق
در این قسمت جنبه نوآوری و وجه تمایز تحقیق خود را نسبت به تحقیق های دیگر،بیان کنید.
اهداف مشخص تحقيق
اهداف آرمانی و کلی و اهداف ويژه و كاربردی تان را در این قسمت بیان کنید.
سوالات یا فرضیات تحقيق
سوالات یا فرضیه های تحقیق را از مقاله های قبلی به دست می آوریم. سوالاتی در این قسمت مینویسیم که در پیشینه های دیگر به آن پرداخته نشده یا بی جواب مانده اند.
تعريف واژه‏ ها و اصطلاحات فني و تخصصی به صورت مفهومی و عملیاتی
روش شناسی تحقیق
روش تحقیق به تفصیل در فصل سوم پایان نامه بیان می شود اما در پروپزال هم در این بخش به صورت خلاصه داریم، که بر حسب هدف، نوع داده ها و نحوه اجراءشامل مواد، تجهيزات و استانداردهاي مورد استفاده در قالب مراحل اجرايي تحقيق به تفكيك شرح دهید.
متغيرهای مورد بررسي در قالب یک مدل مفهومی و چگونگی بررسی و اندازه گیری متغیرها شرح دهید.
روش ميدانی و كتابخانه ای و ابزار مشاهده و آزمون و پرسشنامه، مصاحبه، فيش‏برداری و غيره و گردآوری داده‏ ها را بیان کنید.
جامعه آماري و روش نمونه‏ گيری و حجم نمونه را در صورت وجود و امکان ذکر کنید
روش‌ها و ابزار تجزيه و تحليل داده ‏ها را نیز ذکر کنید
نتایج
باید نتایجی که قرار است بعد از انجام تحقیق شما حاصل شود و این نتایج در حل چه مسایلی کاربرد دارد را بیان کنیم.

نکات مهم در نوشتن پروپزال

1.فرم خام پروپزال را باید از سایت دانشگاه دانلود کنیم و طبق آن فرمت بندی و را رعایت کنیم .بهتر است از فعال زمان آینددهه استفاده کنیم .
2.بهتر است از فعال زمان آینده استفاده کنیم .
3.لازم است برای اینکه با کلیت نوشتن پروپزال آشنا شوید، پروپزال های مشابه در رشته خودتام را مطالعه کنید.اگر به پروپزال های نوشته شده دانشجویان تحت نظر استاد راهنما دسترسی دارید به مطالعه آنها نیز بپردازید
4.بعد از اینکه پروپزال یا همان طرح پیشنهاده خود را تمام کردید. حالا به جز اینکه استاد راهنما ایرادات کار شما را گوشزد خواهد کرد. از هم رشته ای خود بخواهید تا یک بررسی اجمالی داشته باشد تا بهبود کار شما کمک کند.
4.بعد از اینکه پروپزال یا همان طرح پیشنهاده خود را تمام کردید. حالا به جز اینکه استاد راهنما ایرادات کار شما را گوشزد خواهد کرد. از هم رشته ای خود بخواهید تا یک بررسی اجمالی داشته باشد تا بهبود کار شما کمک کند.

برای ارتباط رایگان با مشاوران تخصصی همیار تز ، جهت انجام پروپزال و انجام پایان نامه به دو طریق میتوانید اقدام کنید :

1_ تماس تلفنی ، واتساپ ، تلگرام ، پیامک با شماره تماس های،
09044069474

2_ از طریق ثبت اطلاعات اولیه (ثبت نام و نام خانوادگی ، شماره تماس و رشته تحصیلی) اقدام فرمایید، تا مشاوران ما در کوتاه ترین زمان با شما تماس گرفته و به طور کامل شما را راهنمایی کنند.